Principper for god kommunikation
3 principper for god kommunikation i Aula
Aula for alle
Aula er for alle. Derfor skal vi kommunikere differentieret og målrettet modtageren. Det betyder, at:
- Vores skriftlige kommunikation med elever og forældre sker i Aula. Andre medier, f.eks. Facebook, anvendes kun til at informere generelt om institutionen
- Vi kommunikerer tydeligt og afstemmer budskab, form og indhold til modtageren
- Vi leverer dynamisk, levende og intuitiv information og inddrager gerne film, lyd og billeder til at illustrere læring og trivsel
- Vi bruger enkeltsagshåndtering. Det betyder, at Aula ikke erstatter det personlige møde eller en telefonsamtale
Vedkommende og tilstrækkelig
Vi kommunikerer med modtageren i fokus. Den enkelte skal opleve kommunikationen vedkommende og tilstrækkelig. Det betyder at:
- Vi sikrer os, at valget af kommunikationskanal understøtter budskabet
- Vi kommunikerer korrekt, præcist og på et niveau tilpasset modtageren
- Vores kommunikation er meningsfuld, informativ og konstruktiv
- Vi kommunikerer primært om børns læring og trivsel
- Vi kommunikerer til den enkelte eller til en gruppe og bruger kun massekommunikation, når den er vedkommende for alle
- Vi kommunikerer det vigtigste og er altid bevidste om, hvad der er nice to know og need to know
Respekt og i en venlig tone
Vi kommunikerer respektfuldt og i en venlig tone. Det betyder at:
- Vi tænker os om – inden vi skriver
- Vi arbejder hver især vedvarende med egen skriftlig formidling og opsøger gerne sparring
- Vi kommunikerer i et enkelt og let forståeligt sprog med lavt lix
- Vi anvender systematik og struktur så:
o Informationer med samme emne står samme sted
o Vi bruger fælles skabeloner i kommunen
o Vi sikrer, der er indlagt både tid til at modtageren kan læse og agerer på henvendelser
o Vi overvejer og ensretter frekvensen for informationer
o Vi sikrer ensartethed i udsendelse af central information. F.eks. skal ugeplaner være tilgængelige for alle på et fælles aftalt tidspunkt